Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Thursday 4 August 2011

Kasihkan Mak bawa ke syurga. Kasihkan Abah sepanjang masa.

Bismillahirrahmanirrahim.

Entry kali ni berkisar tentang menu berbuka puasa. Haaaa, jangan sampai tertelan air liur plakk. Nanti tak pasal2 free2 je makruh puasa tu hehe. Takdelaa, gurau je. Alhamdulillah syukur kerana aku masih diberi kesihatan yang baik, kudrat dari Ilahi untuk meneruskan ibadah di bulan yang penuh dengan keberkatan ini. Memang cabaran dalam bulan Ramadhan ini ade. Dugaan nak bangun sahur semua orang boleh cakapkan. Tapi ingatlah sesungguhNya sahur itu ade keberkatannya. Dari kecik sampai sekarang, mak dan abah aku tak penah pandang ringan tentang sahur ni. Even sampai sekaranggg, aku jauh dari diorangg, mak aku tetap kejutkan aku bangun sahur. Die tetap nak pastikan anak perempuan die ni bangun sahur, dan makan untuk alaskan perut. Sebab die tahu anak die ni cepat kene gastrik. Tak makan nanti sakit perut, makan pedas pun sakit perut. Mak aku sanggup call aku pukul 4.30 pagi tiap2 hari suruh aku bangun sahur.
Yang palingg buat aku terharu seminggu sebelum tibanya Ramadhan, mak aku cakap die nak kirimkan bekalkan makanan untuk aku thru nenek dgn pakngah aku yg nak dtg cni ambik maksu.Bekalan untuk puasa katenye. Aku ingatkan mak aku taknak dtg. Tup tup, adik perempuan aku bagitahu yang mak pun datang sekali, maklumlah nak jumpe anak perempuan die ni. Aku call tanye mak, mak terus cakap 'alaa, baru nak sorok taknak bagitahu aya ma nak gi jugokk'. Aku senyum dan tergelak, rupenye mak nak surprisekan anak die ni hehe. Terharu. Petang tu dlm kul 4 lebih mak aku sampai dengan satu van. Terkejut den. Nenek, pakngah, pakcik, makcik aku kat kampung semua ade termasuk maksu aku yang praktikal kat Ampang ni jugak. Sebelum tu tiap2 jam aku call mak tanye mak kat mane. Mane tak excited wehh mak yang dicintai nak dtg jumpe anak Bile mak gtau die dah nak sampai, aku cepat2 keluar dari ofis nak prepare masak untuk mak dengan semua. Aku ingat nak masak tapi sebab dah macam lambat sangat tambah2 mak cakap mak dah lapa sangat dan penat, aku beli je lauk yang dah masak. Ain (officemate) temankan aku belikan lauk tu. Yang paling buat aku tergelak bile kat Supermarket tu, aku tertinggal kek secret recipe yang aku ambik kat ofis (mintak dulu tau) tertinggal kat tempat cashier. Haha. Punye gelabah aku bile dengar mak dah nak sampai. Ain terus tolong aku ambikkan. Mak sampai je aku terus tunggu tepi jalan, kebetulan plak time tu. Ape lagi dah jumpe mak, hepi tak terkata laa. Aku terus naik van dan tinggalkan Ain. Lagipun Ain yang taknak naik, katenye nak gi ofis je. Terima Kasih Ain. Kat cni die yang banyak tolong aku. Sampai umah, semua dah penat terutama pakcik aku. Terus ambik port nak tido hehe. Mak pulak busy kat dapur nak masak. Aku tak bagi die buat keje. Mintak die rest je. Tapi biasala mak, demi anak die sanggup sediakan makan untuk anak die jugak walaupun penat. Petang tu memang masak yang ringan2 je. Mak aku bekalkan serunding daging, ikan bilis, ikan kering (masin), keropok2, dan beberapa makanan favorite aku. Betapa mulianya kasih seorang mak pada anaknya. Tak ketinggalan jugakk, abah aku kirimkan 5kg beras. Katenye risau anak die tak makan nasi. Aku nak tergelak jugakk tapi syukur Alhamdulillah. Adik perempuan aku pulak kirimkan 'sema' (makanan Kelantan). Die tahu aku memang suke makan makanan tu. Terima Kasih Yam. Makngah aku pulakk kirimkan makanan2 dari kg. Terharu sangat2 dengan semua.. Aya sayang semua. Muahhh berjuta2 kali lahh.
Aku ingat mak nak tido kat umah sewa aku tapi pakcik aku cakap die keje esoknya tu jadi malam tu kene jugakk balik. Waa, sedih gak laa aku time tu. Mak cakap 'takpe, lagipun aya kan dah nak balik.' Pandai mak pujuk ehh hehe. Mase mak nak balik, aku turun bawah hantarkan. Mase aku salam dengan semua orang, aku dah nampak muka mak lain. Bile tibe salam dengan mak, aku nampak mata mak macam nak menangis. Tapi aku cube mengelak dari layan perasaan mak aku. Sebab aku tahu kalau die nampak aku menangis, lagi laa die nangis. Jadi, aku buat2 hepi dan mak pun senyum je walaupun aku tahu isi hati die. Mak mane tak sedih nak tinggalkan anak die kan.Dalam van pun, mak still lambaikan tangan die pada aku. Sedihhh aku dah kene tinggal. Tapi aku hepi sangat hari tu sebab dapat jumpe mak dan ahli2 kuage aku walaupun kejap. Takpe, aku kan Si Gadis Tabah, jadi aku kenela jadi tabah kan. Lagi 2 minggu lebih aku akan balik ke kampung halaman. Ma, abah, adik2,tunggu aya yeee !!
 Hari2 mak pesan, jangan tinggalkan solat walau kat mane aku sekalipun. Rutin harian aku memang aku akan sms mak, kalau bukan aku dulu, mak mesti sms aku dulu. Kalau ade kredit lebih, aku akan call mak untuk lepaskan rindu. Itulah yang membuatkan hubungan kami bukan setakat mak dengan anak tapi juga sebagai kawan, teman dan sahabat. Kalau kami tak bersms even satu hari, aku akan jadi janggal sangat. Bile aku dapat call atau mesej mak, aku jadi lega at least aku tahu die sihat. Aku tak boleh bayangkan macammane hidup aku tanpa mak. Kawan2 yang mane masih ade mak dan ayah, bersyukurlah. Hargailah mereka selagi mereka ade. Cintailah mereka selepas Allah s.w.t dan RasulNya.

Ya Allah..Aku punya satu impian. Impian aku jika aku diberi pilihan, aku nak pergi dulu dari mak aku. Sebab aku tahu kalau aku pergi dulu, mak aku still ade anak2 die yang lain. Tapi kalau die pergi dulu, mana lagi aku nak cari seorang insan yang bernama mak macam mak aku.
Ya Allah, berkatikanlah kedua ibu bapaku. Rahmatilah mereka. Kasihanikanlah mereka sepertimana mereka mengasihani aku sejak kecil. Amin Ya Rabbal Alamin.

*tetiba airmata aku nak menitis bile teringatkan ma dan abah yang jauh di Kelantan. Ma Abah, aya rindu ma dengan abah sangat2 :'(
Stop here. Solat Dhuha.

No comments:

Post a Comment