Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday 10 August 2011

Itu Namanya Takdir.

Bismillahirrahmanirrahim. 
Sekadar renungan dan ingatan pada diri sendiri dan semua pembaca.

Kadang-kadang kita merasa sedih atas ape yang hilang dari genggaman kite kerana kite tahu ia takkan jadi hak milik kite lagi. Kite menangis, kite menatap balik ape yang bukan milik kite. Sepatutnye kite harus sedar yang kita takkan sesekali dapat semua yang kite nak. Kerana Allah itu Maha Adil. Kadang-kadang Dia berikan sesuatu yang tidak kite perlukan kerana Allah pasti akan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik. Sedarilah hakikat, yang baik bagi kita adalah sebenarnya bukan yang sebaik-baik bagi Dia. Dan seburuk-buruk bagi kita sebenarnya  adalah yang terbaik dariNya. Kite tak boleh menafikan hak Yang Maha Berkuasa. Kite manusia biasa, hanya mampu merancang tapi yang menentukan semuanya hanya Yang Di Atas sana.
Takdir. Itu yang sudah tertulis. Tak mampu untuk kite menghalang segala takdir yang telah Dia tentukan. Takdir hidup mengajar kite untuk belajar menerima segala dugaan yang Dia berikan. Apa yang diberi membawa hikmah pada kita. Cuma kite yang membutakan mata hati untuk melihat hikmah yang tersembunyi tu. Kite terlalu alpa, dek kerana sedih dan sukar menerima takdir, kite lupe yang Allah itu masih ada. Allah tu ade di mana-mana. Allah Maha Melihat dan Maha Segalanya. Allah tidak pernah membebankan umatNya dengan dugaan yang melebihi kemampuan umatNya dlm menghadapi dugaan tersebut. Allah berikan dugaan kerana Allah ingin melihat sejauh mana keimanan dan ketakwaan kite padaNya. Die ingin melihat kekuatan kite dan dugaan itu sebenarnya yang menguatkan kite untuk menghadapi masa-masa yang akan datang.
Percayalah, setiap yang terjadi punya hikmah yang sebaliknya yang tiada siapa tahu kecuali Dia. Mungkin hikmah yang tersembunyi belum dapat kite selami tapi InsyaAllah satu hari nanti, pasti. Aku menulis kerana pengalaman. Pengalaman lalu banyak mengajar aku tentang takdir dan ketentuan Ilahi. Aku pun seperti hamba-hamba Allah yang lain, tatkala kisah lalu menghambat memori, airmata dan kesedihan memang tak mampu diselindung lagi. Tapi aku percaya tangisan itu boleh meringankan beban yang terkurung dalam hati. Menangislah sepuas-puas hati untuk meluahkan segala rasa di dalam hati tetapi INGAT! Jangan sehingga memudaratkan diri. Maksudnya, membuatkan kite lupe yang Allah itu masih mendengar. Menangislah dan berdoalah padaNya, agar diberikan kekuatan dan ketabahan dalam menghadapi segala bentuk dugaan yang diberi. Sentiasalah ingat padaNya insyaAllah Dia akan mengingati kite.
Aku percaya pada takdir Allah s.w.t yang menemukan kebahagiaan dan takdir Allah s.w.t juga yang memisahkan kebahagiaan itu dari kite. Kerana Allah Maha Menentukan Segalanya. Kite cume manusia biasa, semua yang diberi cumalah pinjaman untuk seketika. Yang kekal, cume di akhirat sana. Tiada yang kekal dalam dunia ni kecuali Yang Maha Esa. Kasih sayang antara manusia hanya sekadar  angin lalu yang datang dan pergi. Setelah jasad berpisah dari roh, kasih sayang yang kekal abadi hanya kasih sayang manusia pada Allah, dan RasulNya..
Belajarlah menerima setiap suratan takdir. Jika diri kite lemah, mohonlah padaNya agar diberikan kekuatan agar lebih kuat dan tabah dalam menerimanya. InsyaAllah, Allah akan sentiasa mendengar rintihan insan yang sering mengingatiNya. Redha dan ikhlaskanlah dengan semuanya. Itu sebaik-baik syukur.Yang baik semuanya hanya datang dari Allah s.wt, yang sebaliknya datang dari diri kite sendiri.

*Allah S.W.T pernah berfirman :….Sesungguhnya hanya orang yang bersabarlah dicukupkan pahala mereka tanpa batas. (Az-Zumar : 10)

Wallahuaklam.


Don’t let the pain of the past continue to hurt you and prevent you from being a better person, the actual pain is gone…it’s the thought that is hurting you now.

No comments:

Post a Comment